All eyes on school

un blog despre scoala

Liniste clasa!!!

Sa stiti ca atat tinerii care au terminat studiile cat si cei care inca le parcurg sunt foarte interesati de ceea ce se intampla in scoala. Nu am gasit inca un blog dedicat in intregime scolii, insa tema este abordata de multi, pe diferite bloguri. Indiferent ca este vorba despre un blog de advertising, webdesign, marketing, protectia mediului sau, pur si simplu, un jurnal personal, toate abordeaza macar in trecere tema educatiei. Normal, fiindca toate au legatura, intr-un fel sau altul, cu scoala.

Citeam deunazi pe un blog dedicat webdesign-ului un astfel de post. Am gasit foarte interesant comentariul unui user in care povesteste o experienta facuta de el, in perioada in care a predat fizica la o scoala generala. Iata ce scrie: “La o ora le-am spus: “fiti foarte atenti, nu va dictez nimic, nu scriu nimic pe tabla. Maine va dau extemporal. Fiti foarte atenti la ce va spun si memorati.” Nu le-am dat definitii sau formule. Era o lectie ca o poveste. Daca prindeai ideea si puteai sa te exprimi, stiai ce sa scrii. Rezultatul extemporalului a fost extraordinar. Niste copii care aveau 10 pe linie nu au fost in stare sa lege o propozitie. Chiar daca la extemporalele clasice scriau definitia exact asa cum le-o dadusem eu, cand au trebuit sa se exprime liber nu au fost in stare sa faca o propozitie cu subiect si predicat. GROAZNIC!!!
Culmea, corigentii au reusit sa compuna din mintea lor propozitii mai inteligibile decat premiantii.”

Nu multi am facut un astfel de experient, dar e imposibil sa nu observi, mai devreme sau mai tarziu, aceleasi lucruri in activitatea la clasa. Sunt elevi care nu reactioneaza deloc la metodele de invatare axate pe memorare. Aceiasi elevi devin activi in momentul in care li se cere sa gandeasca, sa-si spuna parerea.

Scoala romaneasca nu vrea sa inteleaga ca cei mai destepti nu sunt neaparat cei care reusesc sa reproduca fidel o informatie, ca inteligenta nu se identifica cu memoria, ca oamenii in general, si tinerii in special, au personalitati diferite. Unii sunt calmi, au rabdare sa realizeze activitati plictisitoare/aride fara a-si pierde total interesul, altii au nevoie permanent de stimuli noi pentru a ramane prinsi intr-o activitate. Nu inseamna ca primul este inteligent, iar celalalt stupid. Criteriile pe baza carora este apreciata performanta de catre profesorul obisnuit, la clasa, sunt total gresite si invechite. Conform acestor criterii numerosi tineri cu potential intelectual sunt fortati sa treaca in categoria mediocritatii care, pentru mine, este de fapt una a esecului scolar.

Hmm, ma trezesc enuntand truisme ale teoriei de specialitate … se stie de foarte mult timp valoarea metodelor active, creative de invatare. Toti profesorii studiaza aceste metode cand sustin examenele de perfectionare si totusi nu sunt aplicate la clasa decat sporadic. Curios, nu? Chiar atat de inchistati in reavointa lor sunt acesti profesori incat, desi cunosc ce trebuie sa faca, se incapataneaza sa nu faca ce stiu? Chiar asa, s-au strans cei mai rai oameni in bransa dascalilor? Greu de crezut.

Noiembrie 16, 2006 - Posted by | Memorare vs Creativitate

1 comentariu »

  1. Salut tuturor!

    Comentariu de profblog | Noiembrie 16, 2006


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: